دانشگاه

توی اولین مهمونی که اینجا رفتیم، چند تا از اساتید دانشگاهای استرالیا هم بودند.

آنها اصطلاحی را برای من توضیح دادند به نام open day  ،یعنی روزی که توسط دانشگاه تعیین می شود و هر کس که دوست داره اطلاعاتی راجع به محیط دانشگاه و رشته ها و هزینه ها و ... بدست بیاره می تونه آنروز به دانشگاه بره .

خب البته این وجهه ظاهری قضییه است حالا در ادامه براتون توضیح خواهم داد .

سیدنی سه دانشگاه مهم و معتبر دارد   UTS,UNSW و  دانشگاه سیدنی و البته ده ها دانشگاه دیگه .

با مراجعه به سایت دانشگاه ها متوجه شدیم که open day دو تا از این سه دانشگاه در یک تاریخ است (فکر کنم به این دلیل که فاصله کمی از هم دارند) بهر حال در روز موعود ما هم به open day رفتیم . 

مطمئن هستم نمی تونم همه احساسم را براتون شرح بدم اما نهایت سعی ام را خواهم کرد !!

با دیدن آن همه دختر و پسر جوان که تنها یا با والدینشون آمده بودند که بفهمند چه رشته ای را دوست دارند تا انتخاب کنند، هیجان زده شدم . ( من با حسرت کلمات "دوست دارند" را بکار می برم)

اونجا پر بود از کیوسک های اطلاع رسانی برای دانشجویان که براساس دانشکده های مختلف تفکیک شده بودند تقریبا هر دانشکده یک سالن در اختیار داشت که در آنجا رشته هاش را

معرفی می کرد و یک سالن نمایش که یک فیلم راجع به دانشکده در آن نمایش داده می شد و همچنین کارهای علمی که در دانشکده انجام شده بود در معرض دید بود .

در راهرو ها هم کیوسک های اطلاعات عمومی از قبیل هزینه و کمک هزینه و ... ارائه داده می شد .  

در کنار اینها موزیک زنده برای همه در حال اجرا بود، بساط پذیرایی هم بر پا بود، وسیله ایاب و ذهاب هم مهیا!!!!

در دانشگاه دیگه هم اوضاع به همین منوال بود و تنها تفاوتشون در این بود که بخش اطلاعات عمومی در فضای باز تدارک دیده شده بود.

 اول با این منطق که همه اینها ابزار های تبلیغاتی برای جلب دانشجو و درآمد بیشتر است خودم را دلداری دادم هر چند ته ذهنم دانشگاه آزاد با آن هزینه سرسام آور و رقابت شدید بچه های برای ورود، مرا آزار می داد .

 اما این خوشی کوچک هم با گرفتن اطلاعات از کیوسک مربوطه از بین رفت، واقیعت اینه که اینجا درس خوندن برای استرالیایی ها رایگانه !!! (فقط دانشجویان سایر کشور ها باید هزینه تحصیلشون را بپردازند.)

مثل دانشگاه های دولتی خودمون، شما درس می خونید و تعهد می دهید که در آینده هزینه تحصیل شما از حقوقتون کم شود، به اصطلاح خودشون شما از دولت وام می گیرید . 

!!!!!! 

این هم دلیل دیگری برای اینکه در این مملکت هیچ استرسی نیست و همه به کاری که انجام می دهند عشق می ورزند. 

هر چند که ما فهمیدیم که ما تا دو سال دیگه نمی تونیم از وام دولت برای ادامه تحصیل استفاده کنیم اما با در نظر گرفتن میانگین درآمد یه مهندس، هزینه ای که در عرض یک تا دو سال، بسته به رشته اش باید بپردازد، بین دو تا چهار ماه حقوقش است پس اگه ما کار پیدا کنیم این هم شدنی است .

خب دیگه حالا امیدوارم حسم را درک کرده باشید. 

نظرات 9 + ارسال نظر
عزیز بنی هاشمی یکشنبه 17 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 02:07 ب.ظ

سلام مریم جان ، می بینم که حسابی دست به کار شدی و مشغول . منتظر خبر هات هستم ....

امیر نبی شنبه 23 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 01:21 ب.ظ

مریم خانم، کمی هم حال ما آقایان را درک کنید و از مسائل شغلی بنویسید. آیا محمد مشغول به کار شد؟ به محمد سلام مخصوص برسانید.

سلام
امیدوارم این مطلب اخیر برای شما جالب باشه

محمد هم به شما سلام می رسونه

محمود کریمی پنج‌شنبه 4 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 02:05 ب.ظ http://www.problemsolving.blogfa.com

سلام حاج خانوم
«مخلص محمد» معروف شده در ایران و عکس‌هاش طرفدار پیدا کرده.
اگه اذیتت کرد اون‌جا همون کاری رو باهاش لطفا انجام بده که معید همیشه می‌گفت...

سلام حاجی (از قول محمد)

مرسی که به فکر من هستید اگه لازم بود همه تون را خبر می کنم چون از دست من تنهایی کاری بر نمی آید

حسین زندی پور یکشنبه 7 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 12:08 ب.ظ

سلام

مریم جان من تقریباهرروزوب لاگت راچک میکنم به دودلیل
اول که ازحالتون باخبر بشم
دوم برای خودم ومریم یک ترسیمی ازوضعیت احتمالی آینده داشته باشیم
درهرحال بازهم مطالب جدیدبگذار ممنون
محمدراسلام برسان













سلام
ممنونم از محبتت و امیدوارم که این مطالب کمکی باشه برای آینده

به مریم سلام فراوان برسون

بهاره چهارشنبه 17 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 11:16 ق.ظ

سلام مریم جان
می‌خواستم بدونم چرا شما نمی‌تونی از وام دولتی استفاده کنید؟ چون ‍citizen نیستید؟ یعنی کسانی که PR هستند نمی‌تونند وام تحصیلی بگیرند؟

سلام
متاسفانه همینطوره .البته من در مورد مقطع کارشناسی ارشد پرسیده ام

بهاره یکشنبه 21 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 03:12 ب.ظ

مطمئنی؟ از دانشگاه سوال کردی؟ آخه ما (من و همسرم) برای مهاجرت اقدام کردیم و من از وکیلمون سوال کردم که آیا وقتی Permanent Resident هستیم می‌تونیم وام تحصیلی (برای کارشناسی ارشد) استفاده کنیم یا نه و اون گفت که می‌تونیم. یک لینک از سایت مربوط به وام‌های تحصیلی هم برام فرستاده بود. ولی من همش نگران بودم که نشه. شما از کدوم دانشگاه سوال کردین؟

ما در روز open day مخصوص کارشناسی ارشد ، از دانشگاه های UST و University of sydney سوال کردیم
ما ویزای Permanent داریم از نوع skilled independent.
برای ما این مسئله به یقین رسیده است ولی شما اصلا به حرف من اکتفا نکنید ممکنه منظور وکیل شما گرفتن Scholarship بوده یا هر چیز دیگه، بهتره از خودش و دانشگاه مورد نظر بپرسید

[ بدون نام ] دوشنبه 7 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 04:21 ب.ظ

سلام مریم جون
می خواستم بدونم شما الان چه دانشگاهی هستید؟

سلام
من اصلا اینجا دانشگاه نمی روم !!!

امین سه‌شنبه 15 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 07:48 ق.ظ http://sinehsorkh.wordpress.com

ااااا
یعنی این هزینه سرسام آور تحصیل تو استرالیا فقط برای خارجی هاست؟؟؟؟؟
چه خوب که برای خودشون مجانیه
اصلا فکر نمی کردم

علی پنج‌شنبه 13 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 01:26 ب.ظ

با سلام به دوستان
تا جایی که من اطلاع دارم در اینجا برای گرفتن کمک هزیینه تحصیلی با ویزای PR باید 2 سال از ویزای شما گذشته باشد و همین طور گرفتن حقوق بی کاری از centerlink هم همین طور.در سایت اداره مهاجرت برای تازه واردین بروشوری هست که توسیه می کنم همه دوستان قبل از ورود و در اینجا انرا خوب بخوانند.عنوان مطلب را براس شما مگذارم .Beginning a Life in Australia.
از مریم عزیز تشکر می کنم که مطلبی در اینجا نوشتم و امیدوارم مفید بلشد حتی برای یک نفر.

علی_کویینزلند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد