من ایرانی ام

امروز معلم، کلاسمان را نیم ساعت زودتر تمام کرد شاید چون جمعه است و حس رسیدن به تعطیلات ترقیبش می کرد زودتر به خونش برسه. کلاس محمد دیرتر تمام می شود پس من توی کتابخونه منتطرش می مونم تا بیاد و سر خودم را با چک کردن میل هام و گشت زدن توی ebay گرم می کنم البته گاهی هم تکالیفم را انجام می دم !!! همیشه هم کامپیوترها را چک می کنم ببینم فارسی روشون نصب هست یا نه؟ ولی همیشه نتیجه منفی بود اما امروز بالاخره قرعه به نام این کامپیوتر افتاد که فارسی هم دارد !!! پس می تونم بنویسم، نهایت استفاده از وقت!  

همیشه دلم می خواست وقتی می گم ایرانی ام همه ایران را می شناختند اما بیشتر آدمهایی که باهاشون برخورد داشتم میزان آشنایی شون با ایران در این حده که نام آن را شنیده اند، نمی دونم این موضوع از چی ناشی می شه از عدم علاقه اینها به شناخت سایر ملل یا بسته بودن مملکت ما ! 

البته هر چی سن مخاطب بیشتر باشد احتمال داشتن اطلاعات هم  بیشتر می شود ،این هم مقتضی سن آنهاست که انقلاب ایران را بیاد می آورند خیلی هاشون فقط شاه را می شناسند، بعضی ها فقط می دونند خمینی آمد و شاه رفت و فقط یکی را دیدم که به طرز عجیبی همه سیاست ایران را دنبال می کرد. 

گروه دیگر مردم ممالک جهان سومی هستند که اطلاعات بیشتری از حکومت ما دارند خب انگار در این زمینه دولت فعال تر بوده، یکی از همکلاسی هایم که اهل سودان است می گفت : "نژاد آدم خیلی خوبی است چون جلوی آمریکا ایستاده است و اجازه نمی دهد به او زور بگویند". من سعی کردم براش توضیح بدم که البته بهای این ایستادن را مردم پرداخت می کنند ولی سایر حکومت ها ترجیح می دهند برخورد دیگری داشته باشند .

بیشتر افراد هم اطلاعات غلطی راجع به حکومت و دولت و آداب اجتماعی و فرهنگ و تاریخ ما دارند اولا که همه فکر می کنند ما هم عربیم چون مسلمانیم ! و خانمها با برقه به خیابون می روند چون اینجا گاهی خانمهای عرب با همچین پوششی در شهر دیده می شوند. 

عامه تصورشون بر این است که ایران مملکتی به دور از هر گونه تکنولوژی است به همین دلیل اصلا جای تعجب نداره اگه فردی بخواد برای شما طرز کار ماکروویو و یا ATM یا استفاده از کامپیوتر را توضیح بده !! 

البته آنها خیلی هم مقصر نیستند، شبکه یک استرالیا به عنوان شبکه دولتی فیلمهای کشورهای دیگه را با زیرنویس نمایش میده اونطور که شنیدم فیلمهایی از مجید مجیدی و کیارستمی و  ... هم نمایش داده شده است .اما چند شب پیش داشت یه فیلم ایرانی نشون میداد که یه جوورایی مثلا مستند بود توی یک روستای دور افتاده فیلمبرداری شده بود جایی که مطابق تصور اینها بدور از هرگونه امکانات و تکنولوژی ...  و اما جالب تر داستان فیلم بود، داستان فیلم درباره مردی بود که چهار زن داشت و در سیر فیلم توضیح میداد که چرا اینکار را انجام داده و از مزایا و محاسن آن داد سخن می راند و در صجنه آخر فیلم او زن پنجم را هم اختیار کرد !   

من نمی دونم این فیلم کجا و با چه مجوزی ساخته می شود؟ آیا این فیلم توی ایران هم نمایش داده می شود یا نه؟ هدف سازنده گمنام این فیلم چی بوده؟ و چطور سر از شبکه استرالیایی درمی آورد؟ و هزاران سوال بی جواب دیگه .

شاید بعضی بگویند که این واقعیت بخشی از اجتماع ماست، من هم موافقم، ولی مسلما همه اون نیست! کاش تصویر درستی از اجتماع ما ارائه می شد، کاش سرمایه گذاری در این راستا انجام می شد . 

همه ما ایرانیان به داشتن چندین هزار سال تاریخ افتخار می کنیم اما آیا عظمت و شکوه آن برای سایرین قابل فهمه  که بتونه قابل احترام باشه ؟

معلم سر یکی از کلاس ها نقد هایی از فیلمهای تازه  اکران شده را برای تمرین reading با خود آورده بود  یکی از آنها پرسپولیس بود قبل از کلاس او از من معنی کلمه پرسپولیس را پرسید ! نام مکانی که نمادی از آن چند هزار سال تاریخ است !! 

و من همچنان در  عجبم ....

دوستان جدید

 دیروز توی فروشگاه دیدیم همه چی رنگ و بوی کریسمس داره درخت های بزرگ تزئین شده شکلات های رنگارنگ با بسته بندی های بسیار زیبا، بابا نوئل همه جا دیده میشه روی ظرف ها ،روی لباس ها روی جعبه های کادو بابانوئل اینجا بابا نوئل اونجا بابا نوئل همه جا !!
محمد با تعجب گفت "از حالا رفتند پیشواز ! " من گفتم خب دو ماه مونده، توی تهران هم از بهمن همه در تدارک عید هستند. یاد ترافیک شدیدی که از بهمن توی تهران همه را دیوانه می کنه افتادم انگار قراره دنیا تموم بشه و اگه عجله نکنی جا می مونی اما اینجا از ترافیک خبری نیست همه چی هنوز مثل همیشه است تا بعد چه پیش آید ،ولی از شما چه پنهون هنوز عید نشده  دلم برای شب عید و گشت زدن توی میدون تجریش تنگ شده .   
بگذریم اومدم خبر بدم که ما دوست های جدید پیدا کردیم !
در ابتدای تعطیلات کلاس زبان، از آنجایی که محمد نمی تونه بیکار بمونه رفت دنبال پیدا کردن یه کلاس آموزشی تا به واسطه داشتن مدرکی از موسسات اینجا احتمال کار پیدا کردن را افزایش بده  و نتیجه اش کلاسی است که صبح ها می رود، این کلاس ها به نام Productivity place program توسط دولت به صورت رایگان برای افرادی که دنبال کار می گردند برگزار می شود و شما می تونید در رشته ای که مورد علاقه تون است یا مرتبط با سابقه کار شماست تحصیل کنید . 

از طرف دیگه برای ترجمه گواهینامه هامون به   AMES - Adult Multicultural Education Servicesمراجعه کرد و آنجا تازه متوجه شد که کلاسی برای مهاجرانی مثل ما که با ویزای مهاجرت متخصصین (skilled independent) دایر می شود هدف از این کلاس آموزش تکنیک های کاریابی در استرالیا است، گویا خودشون هم به این نتیجه رسید اند که کار پیدا کردن اینجا یه چیزهایی بیشتر از دانش و سابقه کار احتیاج داره .
نکته جالب تو این کلاس این است که اینبار تعداد ایرانی ها از همه بیشتر است !! تقریبا دوازده نفر ایرانی سر کلاس هستند و این در حالی است که همه عادت دارند که اکثریت با چینی ها باشد خب معلومه اینبار ما جلو افتادیم البته که این موضوع جای تاسف داره، محمد گاهی به شوخی میگه خب فرار مغزها همینه ! ولی واقعیت اینه که ما همه آدمهایی کاملا معمولی هستیم نه نابغه ایم نه ... تنها تفاوتمون با بقیه اینه که خواستیم که ایران نباشیم  و امکان اومدن را هم داشتیم . 

تعطیلات آخر هفته همه قرار گذاشتند تا همدیگر را ببینند شنبه در  darling harbour کنسرت موسیقی اسپانیایی برقرار بود که همه برای دیدنش  رفتیم . 
طبق معمول همه خودشون را معرفی کردند تقریبا همه هم سن و سال بودیم همه این آدمها در ایران دارای شغل و موقعیت اجتماعی خوبی بوده اند اما حالا اینجا دنبال ... ! خواستم بنویسم "بهترین ها"، اما واقعیت اینه که اینطور نیست همه از ترس آینده، به این سر دنیا پناه آوردند چون نمی دونند چی در انتطارشون هست بعضی ها داشتن پاسپورت یک کشور جهان اولی آرومشون می کنه بعضی ها به این هم راضی نیستند ... و البته  باید می بودید و حرفهای همه را می شنیدید شاید هم اینطور نباشه . 
بهر حال همه هنوز بیکارند و امیدوار ... 

لینک های مفید

سایتهای کاریابی در استرالیا

www.careerone.com.auwww.seek.com.au
mycareer.com.auwww.jobserve.com

employment.byron.com.au 

www.jobsdb.com

سایت املاک و خانه در استرالیا

realestate.com.au

property.com.au

domain.com.au

raywhite.net

ljhooker.com.au

hockingstuart.com

reiaustralia.com.au

firstnational.com.au

  

لیست سایتهای آموزشی و دانشگاهی

Studyinaustralia.gov.auStudyinaustralia.com.au
Studyaustralia.com.au

IDP Australia Good Study GuideHyperstudy.comAustralian ScholarshipsStudy-Australia.com

لیست سایتهای دولتی استرالیا

Australian Government Entry Point
Australian Customs
Australian Taxation Office
Department of Education & Training
Department of Foreign Affairs
Department of Industry
Department of Health and Aged Care
   

راهنمای استرالیا و ایالتهای آن

New South Wales  

Western Australia 

Northern Territory

Australian Capital Territory
Queensland

Victoria  

Tasmania 

South Australia

 

سایتهای مربوط به شهرهای استرالیا

Melbourne  Perth  Sydney

Adelaide Alice  Springs Brisbane Canberra Darwin Gold Coast Hobart

   

لیست سایتهای روزنامه های استرالیا

The Australian - The Age
The Australian Financial Review  - The Post
The Courier Mail - The Advertiser
The Mercury -The Sydney Morning Herald
The Canberra Times - The West Online
   

لیست سایتهای هنری استرالیا

Aboriginal Art Online - Aboriginal Fine Arts Aallery
Aboriginal Australia Art and Culture Centre Alice Springs
Aboriginal Australia
Art Gallery of Western Australia - Art Gallery of New South Wales
National Gallery of Australia - Art Gallery of South Australia
Museum of Contemporary Art - Queensland Art Gallery
National Gallery of Victoria - Tasmanian Museum & Art Gallery
   

سایتهای موزیک استرالیا

Hoyts - Greater Union
Village Roadshow - Valhalla Cinema
Columbia Tristar - Tropfest
Sydney Film Festival - Melbourne Film Festival
Darwin Film Society - Perth Film Festival
Adelaide Film Festival - Brisbane Film Festival
Australian Film Commission - Autralian Film Institute
Inside Film Magazine - FILMINK 

Australian Film Television and Radio School

   

سایتهای فیلم استرالیا

 Beat (Melbourne) 

The Music 

Vibe's Gig List 

The ABC 

Nova - Sydney

The Drum Media (Sydney)
X-Press Magazine (Perth)
Rip It Up (Adelaide)
Triple J (National)
FBi Radio - Sydney
Triple M - Melbourne
Radio Adelaide

3D World (Sydney) 

Channel V 

2SER - Sydney  

96 FM - Perth

 
سایتهای تئاتر در  استرالیا

Theatre Australia - Theatre for Young People
State Theatre Company - Ensemble Theatre
Drama Australia - Brisbane Powerhouse
Queensland Performing Arts - Canberra Theatre Centre
Sydney Theatre Company - Perth Theatre Company
 

خونه تکونی در سیدنی

امروز توی ایران عید فطره منهم از اینجا به همه تبریک می گم ان شاا... نماز و روز ه های همه قبول باشه.
اما اینجا هوا دیگه گرم شده خیلی فصل بهار را احساس نمی کنیم چون آب و هوای یه کم متغییره ممکنه امروز گرمای تابستون را داشته باشیم اما فردا یه روزه دیگه است شاید از صبح تا شب بارون بیاد.
با این حال همه از روزهای آفتابی نهایت استفاده را می کنند چند وقت پیش رفتیم یکی از ساحل های توی شهر اقیانوس را ببینیم و پیاده روی کنیم . اوه... از جمعیت باور نمی کنید که نمیشد توی ساحل یه نفر به جمعیت اضافه کرد ما که به خیال ساحل های شمال خودمون بودیم کلی جا خوردیم، ولی خب  هر چی از شهر فاصله بگیری ساحل ها خلوت تر میشه .
با آمدن بهار مدارس و مراکز آموزشی دو هفته تعطیلند ما هم همینطور، جالبه که اینجا تعطیلات مدارس به صورت فصلی است در ابتدای هر فصل 2 هفته تعطیلی دارند و مثل ما کل تابستون را تعطیل نیستند اما یه وجهه مشترک با ما دارند اونهم خونه تکونی است که در اول بهار انجام می دهند و اصطلاحش spring cleaning است .
البته این تعطیلی احتمالا باید دردسر زیادی برای پدر و مادر ها ایجاد کنه آخه اینجا طبق قانون بچه زیر 13 سال نباید توی خونه تنها گذاشته بشه !
هزینه مهد کودک هم جزو سنگین ترین هزینه های زندگی است به همین جهت بیشتر مادر ها کار نمی کنند تا فرزندانشون به سن مدرسه رفتن برسند بعد از آن هم  اگه بشود به صورت نیمه وقت کار می کنند تا بتونند بعد از مدرسه بچه ها را به خونه ببرند چون اینجا سرویس مدارس با آن مفهومی که در ایران رایجه وجود نداره گویا به تازگی مدارس خصوصی یکسری اتوبوس برای این کار اختصاص داده اند البته من خودم ندیدم، بهر حال رفت و آمد بچه ها به مدرسه برعهده والدین است .
شاید به همین دلیل که همه 3-4 بچه با اختلاف سنی خیلی کم دارند تا پروژه بچه بزرگ کردن یکباره تموم شه و آنها بتونند به زندگی خودشون هم برسند !
گاهی اوقات با خودم فکر می کنم که اینجا هم همه کارها با زن خانواده است از بچه بزرگ کردن (آنهم چند تا با هم )با همه مسئولیت هاش و خرید خونه و ...
البته این برداشت من از آنجایی ایجاد شده که وقتی میریم برای خرید توی فروشگاهها فقط خانمها به همراه بچه هاشون دیده می شوند و خبری از آقایون نیست!
البته بی انصافی است اگر زحمتی را که مادران ایرانی متحمل می شوند با اینها مقایسه کرد اینجا بی نهایت برای خانمهای باردار یا بچه دار  امکانات قائل می شوند بگذارید فقط یه مثال براتون بزنم هنگام ورود ما به فرودگاه سیدنی برای عبور از گیت توی صف طولانی منتظر بودیم، دیدیم یکی از مسئولان در بین صف خانواده هایی که بچه داشتند یا خانمهای باردار را به گیت خاصی راهنمایی میکنه و برای یکی از خانمهای باردار که بچه هم داشت یک نفر را فرستادند به او کمک کنه تا بارهاش را تحویل بگیره و بره !
ولی اگه بخواهید نسبی به این موضوع نگاه کنید یعنی بین مرد و زن استرالیایی خب باز هم خانمها از خود گذشتگی بیشتری دارند !!!


هزینه زندگی

با در نظر گرفتن این موضوع  که سیدنی گرون ترین شهر استرالیا است مطلب زیر را بخونید :
اول هزینه های شروع زندگی را براتون بگم : 

  •  اجاره خونه در سیدنی کاملا وابسته به دوری و نزدیکی از city کم و زیاد میشه ولی به هر حال از 250 دلار در هفته برای یک سوئیت (بدون اتاق خواب)شروع میشه یک خوابه کوچیک 300 دلار و الی آخر (شما می تونید با هفته ای 300 دلار یک خونه ویلایی 3 خوابه در فاصله های دور بگیرید )   
  • هزینه خریدن وسایل اولیه زندگی خیلی بستگی به سلیقه خودتون داره مثلا یخچال از 800 دلار ،تلویزیون از 500 ،ماشین لباسشویی از 350 ،تخت خواب از 300 و فرش ....
    البته بازار دست دوم همه این وسایل داغ است برای همین ممکنه همه این وسایل را نصف این قیمت یا حتی کمتر هم پیدا کنید .

درمورد هزینه های جاری زندگی :

  •  خورد و خوراک برای دو نفر هفته ای 100 دلار رقم درستی است که البته این هم بسته به افرد ممکنه فرق کنه مثلا اگه بخواهید رستوران برید خوب حداقل خرج یک هفته را باید بپردازید   
  • شما به صورت میانگین ماهی 100 دلار برای تلفن و اینترنت می پردازید در مورد موبایل نمی تونم خیلی با جدیت رقمی را بگم چون تنوع سرویس در اینجا وحشتناک است محمد میگه " برای انتخاب گزینه مطلوب باید لیسانس داشته باشی "!!! از 30 دلار در ماه داره تا ...
    در مورد آب و برق هم چون هر سه ماه قبض می آید دوستان ما رقم 200 دلار را نرمال می دونند  
     
  •  هزینه حمل و نقل به جهت گرون بودن بنزین بالاست و خیلی فرقی نمی کنه که شما ماشین داشته باشید یا اتوبوس سوار بشید (تاکسی را فراموش کنید)پول بنزین و بلیط اتوبوس یکی می شود البته هزینه نگهداری ماشین داستان دیگری است تقریبا اگه اینجا ماشین خراب شود آن را می گذارند دم در !!!
    برای یه رفت و آمد معمولی در سطح شهر شما هفته ای 35 دلار می پردازید حالا این میتونه کارت اتوبوس باشه (برای انتخاب کارت اتوبوس بهینه هم لیسانس می خواد!!!) یا پول بنزین ماشین تون!
     
  •  در مورد پوشاک تنها چیزی که می تونم بگم اینه که گرونه، مخصوصا کفش !شاید براتون جالب باشه پیراهن مردونه از 70دلار ! تازه اگه مارک معروفی نباشند و در مورد کفش مطمئن باشید که شما کفش 150 دلار به بالا را می پسندید. 
    خوشبختانه به توصیه دوستان ما برای یک سال لباس با خودمون آوردیم . 
     
  •  از نظر درمانی هم که مهاجران از بدو ورود بیمه هستند و بابت ویزیت و آزمایشگاه و جراحی ... پولی پرداخت نمی کنند تنها دارو و دندان پزشکی شامل این بیمه عمومی نمیشود که البته بازار بیمه های خصوصی برای پوشش دادن این کمبود ها بسیار داغ است .

برای اینکه مجبور نشید این ارقام را با هم جمع کنید باید بگم رقم 2500 دلار در ماه برای شروع یه زندگی معمولی در سیدنی کافی است .اینجا آدمها به میزان درآمدشون خرج می کنند اصلا تعجب نکنید اگر از شخصی شنیدید که هزینه زندگی در سیدنی ماهی 12000 دلار است شرایط زندگی به گونه است که شما به راحتی خرج می کنید به عنوان مثال برای مردم بسیار متداول است که ماشینهای آخرین مدل داشته باشند یا  آخر هفته را مسافرت بروند و حداقل سالی یک سفر دور دنیا در برنامه داشته باشند و هزارن تفریح دیگر ....